Bankowość mobilna to aplikacje i nie tylko

  • Użytkownik może kontrolować konto bankowe i zarządzanie pieniędzmi za pomocą aplikacji.
  • Każdy uważny i świadomy zagrożeń konsument, powinien znać najważniejsze zasady bezpieczeństwa.
  • Banki prześcigają się we wdrażaniu innowacji.

Bankowość mobilna nieustannie się rozwija, co sprawia, że obecnie tylko w samej Polsce korzysta z niej ponad kilka milionów ludzi. Liczba ta nieustannie rośnie. Jakie banki oferują obecnie swoje aplikacje oraz czy mobilna forma zarządzania kontem jest bezpieczna?

Już od kilku lat aplikacje mobilne przestały służyć wyłącznie do zabawy i relaksu. Teraz pozwalają na prowadzenie budżetu domowego, dostarczają najnowszych aktualności z kraju i ze świata oraz wpływają bezpośrednio na poprawę codziennego funkcjonowania w sferze biurowej. Jakby tego było mało, aplikacje coraz częściej pozwalają w pełni kontrolować konto bankowe i zarządzanie pieniędzmi przez konsumenta z poziomu smartfona lub tabletu – bez wychodzenia z domu lub w każdym miejscu i o każdej porze.

Płatności mobilne w polskich bankach

Bankowość mobilna jest określana przez niektórych, jako m-banking. Mowa o rozwiązaniu, które ułatwiło życie miliardom ludzi na całym świecie. W tym momencie, mobilne aplikacje posiadają:

  • ING Bank Śląski
  • Bank Milennium
  • mBank
  • Bank Pekao
  • Santander Bank Polska
  • Getin Noble Bank
  • PKO Bank Polski
  • Orange Finanse
  • Eurobank
  • Bank BGZ BNP Paribas
  • Raiffeisen Polbank
  • Citi Handlowy
  • Nest Bank
  • Plus Bank
  • Credit Agricole
  • Envelo Bank
  • Alior Bank
  • T-mobile Usługi Bankowe
  • PBS Bank

Bankowość mobilna – dlaczego warto dbać o bezpieczeństwo?

Bankowość mobilna wciąż może wydawać się tworem, któremu nie można zaufać. W sieci nie trudno natrafić na artykuły przestrzegające przed jej używaniem i ostrzegających przed hakerami. Prawda jest taka, że to od samych użytkowników w dużej mierze zależy to, czy ich finanse będą bezpieczne. Jeśli działają oni lekkomyślnie, nieuważnie lub w roztargnieniu – mogą narazić się na kłopoty.

Każdy uważny i świadomy zagrożeń konsument, korzystający z sieci nie powinien się martwić. Warto też pamiętać o kilku zasadach, przy bezpiecznym wykorzystaniu aplikacji mobilnych:

  1. Nie pobieraj na swoje urządzenie nieznanego oprogramowania lub pochodzącego z niepewnego źródła.
  2. Nie loguj się na innych smartfonach niż własny.
  3. Systematycznie aktualizuj oprogramowanie mobilne i aplikacje bankowe, z których korzystasz.
  4. Używaj silnych i unikalnych haseł oraz weryfikacji dwuetapowej wszędzie, gdzie to możliwe.
  5. Nie przechowuj na smartfonie wrażliwych danych takich jak: hasła, kody dostępu, PIN, numer dowodu, PESEL.
  6. Ustaw limity na transakcje mobilne.
  7. Włącz powiadomienia push aplikacji.
  8. Korzystaj z własnego pakietu danych Internetu lub podłączaj się tylko do zaufanego źródła.

Banki również starają się zapewnić maksimum ochrony danym i finansom swoich klientów. Wykorzystują do tego:

  • kilkustopniowe logowanie
  • zabezpieczenia biometryczne i behawioralne (np. ton głosu, kolor tęczówki oka czy odcisk palca),
  • łączenie urządzeń mobilnych z kontem klienta,
  • wymóg ustawienia specjalnego obrazu w celu weryfikacji,
  • wykrywanie złośliwego oprogramowania,
  • informowanie o zagrożeniach swoich klientów.

Bankowość mobilna ma praktycznie same plusy. Przyspiesza transakcje oraz sprawia, że dostęp do konta można mieć niezależnie od miejsca i pory dnia. Jedynym wymogiem jest właściwie dostęp do sieci.

W przyszłości rozwój aplikacji mobilnych na pewno nabierze tempa. Już w chwili obecnej banki prześcigają się we wdrażaniu innowacji w zakresie sposobów wykorzystania bankowości mobilnej czy zabezpieczeń w tej kwestii.

Ten artykuł zapewnia informacje edukacyjne i nie ma na celu udzielania porad prawnych, finansowych lub podatkowych.


27 maja 2019 1 554 odsłon

PODOBNE ARTYKUŁY