Jak zawiesić działalność gospodarczą?
- Działalność warto zawiesić, gdy zachodzi potrzeba ograniczenia kosztów.
- Zawieszenie działalności powoduje brak wymogu opłat ZUS-u czy zaliczki na podatek dochodowy.
- Najłatwiej zawiesić działalność gospodarczą przez Internet.
Zawieszenie prowadzonej działalności gospodarczej to jedno z praw przysługujących przedsiębiorcom. Wyjaśniamy krok po kroku, jak sprawnie przejść przez ten proces.
Kiedy warto zawiesić działalność gospodarczą?
Zawieszenie działalności gospodarczej może odbyć się za pomocą złożonego wniosku przez Internet i oznacza brak obowiązku płacenia składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Zdecydowanie się na zawieszenie działalności gospodarczej to idealne rozwiązanie dla osób, które prowadząc firmę zaczęły borykać się z nawarstwiającymi się problemami finansowymi. To także dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, których działalność gospodarcza notuje największe wpływy jedynie w wybranym okresie tzw. w sezonie. Warto więc zawiesić działalność, gdy zachodzi potrzeba ograniczenia kosztów.
Pomimo zawieszenia, przedsiębiorca ma prawo do wykonania czynności zabezpieczających jego źródła przychodu.
Co powoduje zawieszenie działalności firmy?
Zawiesić działalność gospodarczą można z różnych powodów. Niemniej jednak w każdym przypadku plusem takiej sytuacji jest fakt, że prowadzący firmę nie musi wtedy opłacać składek do ZUS, zaliczki na podatek dochodowy, a także składać deklaracji VAT (chyba, że dokonuje transakcji opodatkowanych w tym czasie).
Warto także zaznaczyć, że przedsiębiorca ma prawo do wykonywania czynności zabezpieczających jego źródła przychodu. Mowa tutaj np. o sprzedaży towarów, które zostały zamówione przed zawieszeniem działalności gospodarczej.
Zawiesić działalność gospodarczą można w różnych sytuacjach. Trzeba jednak pamiętać jeszcze o tym, że w trakcie zawieszenia nie są odprowadzane składki do ZUS, co z kolei skutkuje brakiem ubezpieczenia chorobowego czy zdrowotnego. Składki można jednak dobrowolnie opłacać.
Jak bezterminowo zawiesić działalność gospodarczą?
Wszyscy przedsiębiorcy mający jednoosobową działalność gospodarczą mają prawo do jej zawieszenia na bezterminowy okres. Nie może być on jednak krótszy niż 30 dni.
Zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym spółki mają możliwość zawieszenia działalności na okres do dwóch lat (24 miesiące). Aby móc tego dokonać, należy wcześniej rozwiązać umowy o pracę z wszystkimi pracownikami. Jedynym wymogiem jest więc brak zatrudniania dodatkowych osób.
Sposoby zawieszenia działalności gospodarczej
Zawiesić działalność gospodarczą można na kilka sposobów, ale wydaje się jasne, że najszybciej i najłatwiej zrobić to przez Internet. Wniosek CEIDIG-1 można:
- złożyć przez Internet,
- wysłać listem poleconym do urzędu,
- złożyć bezpośrednio na miejscu w urzędzie.
Jak krok po kroku zawiesić działalność gospodarczą przez Internet?
Należy zauważyć, że złożenie wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej przez Internet w trybie anonimowym wymaga jego potwierdzenia w urzędzie w ciągu 7 dni od daty jego złożenia. Warto więc skorzystać z Profilu Zaufanego, który można założyć w wybranym przez siebie banku, oferującym takie rozwiązanie. Dzięki niemu zdalnie podpiszemy dokument.
Jak zatem zawiesić działalność? Poniżej lista kroków.
- Należy wejść na stronę https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/.
- Wybrać kafelek „Złóż wniosek w CEIDG”.
- Na otwartej stronie w menu należy wybrać „Zawieś działalność gospodarczą”.
- Następnie należy wybrać „Wstępne przygotowanie danych” i zaznaczyć „Na podstawie konta użytkownika”.
- W sekcji „Sposób składania wniosku” należy zaznaczyć „Złóż wniosek przy użycia kreatora” i stuknąć „Dalej”.
- Otwarte okno będzie zawierało dane wnioskodawcy. Należy zweryfikować, czy są one poprawne i stuknąć „Dalej”.
- Następnie należy uzupełnić dane adresowe i dane dla prowadzonej działalności gospodarczej.
- W kolejnym kroku należy wybrać datę zawieszenia działalności gospodarczej i oświadczyć, że w tym czasie nie będą zatrudniani pracownicy.
- Dalej trzeba podać Urząd Skarbowy, pod który podlega przedsiębiorca i stuknąć „Dalej”.
- Następnie pojawi się strona „Weryfikacja przed podpisem” i informacje o poprawności lub niepoprawności wypełnionych pól.
- Ostatnim krokiem jest stuknięcie w przycisk „Podpisz i wyślij wniosek”, który pozwala na podpisanie dokumentu Profilem Zaufanym. Wniosek trafi do ZUS, GUS i US, a na końcu będzie istniała także możliwość pobrania jego kopii.
Ten artykuł zapewnia informacje edukacyjne i nie ma na celu udzielania porad prawnych, finansowych lub podatkowych.
12 sierpnia 2019 2 323 odsłon